Monday, October 3, 2022

Wrong פסק

 

 

                        

מתוך דרשת שבת שובה תשפ"ג ממורי ורבי הרה"ג ר שלמה מילר שליט"א
 

א) Two of the 5 restrictions on יום כיפור are
 רחיצה & סיכה washing & anointing. 

ב) Washing dirty parts of the body is מותר
since it's not done for תענוג. (pleasure)

ג) Anointing on יום כיפור is אסור even when
not done for תענוג.
(Reason)
There are two reasons for the איסור סיכה ביו"כ
1) תענוג
2) סיכה כשתיה

ד) Anointing on תשעה באב is מותר  when it's
not done for תענוג
(Reason)
There is only one reason for the איסור סיכה בת"ב
1)  תענוג

ה) A כלה
(30 days) may wash her face כדי שלא תתגנה אל הכלה
& is not considered a רחיצה של תענוג

ו) A כלה
 may anoint her face כדי שלא תתגנה אל הכלה
& is not considered a סיכה של תענוג ONLY ON תשעה באב
AND NOT ON  יום כיפור

ז) The דרשו מ"ב
בשם רח"ק זצ"ל mistakenly Paskened that
A כלה
may anoint her face even on יו"כ
--------------------------------------------------------------------
Mori V'Rabi Harav Hagaon R. Shlomo Miller Shlita said* 
It is preferable not to use hand sanitizers on Yom Kippur.

The sanitizers contain oils glycerine etc. It might be
considered סיכה.

It is preferable to use rubbing alcohol or hydrogen
peroxide. They don't contain oils etc.

Using alcohol etc. is considered רחיצה להעביר זוהמא
washing to remove dirt (germs) which is allowed.


דרשת שבת שובה תשפ"א*

 

No comments:

Post a Comment

anything that is not relevant to the post will be marked as spam.

The holy בעל תשובה

  PARSHAS תולדות  ...