Saying פרשת המן on Tuesday Parshas בשלח
for סגולת
פרנסה, Is it כפירה?
Shulchan Aruch ( O.Ch 1: 23)
"It is good to say פרשת המן.(Levush) So that you will
believe,
פרנסה is השגחה פרטית "
The ערוךהשלחן writes:
” Our Minhag is not to say פרשת המן.
There is no mention of פרשת המן in Shas.
The פרישה says there is a ירושלמי that
speaks about the סגולה of פרשת המן.”
The ערוך השלחן writes, He couldn’t
find this ירושלמי. (It has not been found since)
The reasons why not to say פרשת המן,
a) “The Parsha mentions numerous times the
Bnai Yisroel's complaints of not having food.
b) The complaints on the מן
c) The Midrash writes Hashem said “I don’t need
not your complaints (on the מן)and not your praises."
ע"כ הערוך השלחן
Perhaps, according to the Rambam*, If the sole
purpose
of saying the Parsha, is to have the סגולה of Parnasah,
it might
be considered כפירה.
"They make the Divrei Torah a רפואת הגוף and it isn’t
but a רפואת הנפש"
הלוחש על המכה וקורא פסוק מן התורה, וכן הקורא
על התינוק שלא
יבעת, והמניח ספר תורה או
תפילין על הקטן
בשביל שיישן - לא די להם
שהם בכלל
מנחשים וחוברים,
אלא שהן בכלל הכופרים
בתורה,
שהן עושין
דברי תורה רפואת גוף ואינן אלא
רפואת
נפשות,
שנאמר (משלי ג
כב): "ויהיו חיים לנפשך".
אבל הבריא,
שקרא פסוקין ומזמור מתהילים
כדי שתגן עליו
זכות קריאתן וינצל מצרות
ומנזקים, הרי
זה מותר
רמב"ם הל' ע"ז פי"א הל' י"ב*
|
No comments:
Post a Comment
anything that is not relevant to the post will be marked as spam.