לז"נ ר' משה יוסף רייכמן זצ"ל יום
השנה כ"א חשון*
Who shall bless them?
When the כלה under the חופה walks around
the חתן seven times, the Chazzan/singer sings the Piyut
of "מי
בן שיח שושן חוחים -- הוא יברך את החתן ואת הכלה"
"The one who understands the talk of the Rose Among the
Thorns-- He shall bless the חתן & כלה"
Who is this person that
the פייטן is referring to?
The מדרש רבה (Shir Hashirim #2) explains the
words כשושנה
בין החוחים with a number of
different examples.
One example the מדרש uses is when there are 10
people at a wedding and only one
knows the ברכת החתן he is the one who is the שושנה בין
החוחים Rose among Thorns.
The Piyut of מי בן שיח is referring to the רב
the מסדר קידושין who understands** the ברכת החתן.
The one the מדרש refers to as the rose. He is asked to step
forward and bless the חתן וכלה - to be מסדר
קידושין.
ועוד בנוהג שבעולם עשרה בני אדם נכנסין, לבית המשתה. ואין אחד מהן
יכול לפתוח פיו, לברך ברכת חתנים, ובא אחד ופתח פיו וברך ברכת חתנים.
למה הוא דומה ביניהם? כשושנה בין החוחים.
מדרש רבה שה"ש ב
והאיש משה ענו מאד
*Known as the greatest בעל צדקה in his times. No one
ever before him has spent as much or supported as many Mosdos
Hatorah & נצרכים as R. Moishe. Almost every Yid, all over
the world rich or poor benefited then and still benefits to
this day directly or indirectly from his צדקה וחסד. It
was him who started the trend for the בעלי צדקה of today
giving away such large & massive amounts of צדקה to worthy
causes.
Not as well known was the והאיש משה, R. Moishe the Mensch, and his
exceptional humility. Gedolim who met with him were in awe of his
great personality. He was considered by all a איש המורם מכל עם
yet, he treated every single Yid regardless if he was one of
the Gedolim or a simple עמך Yid with the greatest דרך ארץ & כבוד.
His גאונות in humility was even
greater than his גאונות in צדקה.
יהי זכרו ברוך
**כל מי שאינו בקי בטיב גיטין וקידושין לא יהא לו עסק
עמהם
'שו"ע אבן העזר מ"ט ג
|
No comments:
Post a Comment
anything that is not relevant to the post will be marked as spam.