Monday, December 11, 2017

כופרים בתורה

DAF HASHAVUA
Shavuos 15b
והאמר ריב"ל אסור להתרפאות בדברי תורה
והא תנן הלוחש על המכה אין לו חלק לעולם הבא

See Shulchan Aruch Y.D. 179:8-12
The Rambam (Hl. Avodah Zarah 11:12) writes
הלוחש על המכה וקורא פסוק מן התורה ---                 
            לא די שהם בכלל מנחשים ---- אלא שהן
בכלל הכופרים בתורה שהן עושין             
   דברי תורה רפואת גוף ואינן אלא רפואת נפשות---
אבל הבריא שקרא פסוקין ומזמורי מתהילים כדי   
שתגן עליו זכות קריאתן – הרי זה מותר               
According to the Rambam you may not say Tehillim for a
sick person. The Torah may not be used to heal sick
bodies. The Torah is only for spiritual healing.
Tehillim may be said only for healthy people, as a
protection not to become sick.
According to Tosfos (ד"ה אסור להתרפאות) the only
time it would be Muter to say תהילים for a חולה is if it 
is פיקוח נפש
The B’eiros Hamayim (Friedberg Rambam) writes,
The Heter of saying Tehillim even for healthy people is
only B’dieved.  שקרא פסוקין))
As far as I know, no one argues on this Rambam
and yet, it accepted in all of Klall Yisroel
when there is R”L a Choleh L”A to say Tehillim.
What’s Pshat ?

A Shvere Rambam

No comments:

Post a Comment

anything that is not relevant to the post will be marked as spam.

Eight Questions for Chanuka

Biala   Rebbe  lights the menorah 1) When should one light eight Chanukah candles, every single day of the eight days Chanukah? 2)Wh...