לז"נ מלכה בת ר' עמרם ע"ה (יום השנה
ג' אלול)
Parshas
Hashavua
לא ימצא בך מעביר בנו --- ומנחש ומכשף(דברים יח:י )
The Rambam
(Hl. Avodah Zarah 11:12) writes:
הלוחש על המכה וקורא פסוק מן התורה ---
לא די שהם בכלל מנחשים ---- שהן
עושין
דברי תורה רפואת גוף
ואינן אלא רפואת נפשות---
אבל הבריא שקרא פסוקין ומזמורי מתהילים
כדי
שתגן עליו זכות קריאתן – הרי זה
מותר
According to
the Rambam you may not say Tehillim for a sick person.
The Torah may not be used to heal sick bodies. The
Torah is only for spiritual healing. Tehillim may
be said only for healthy people, as a protection
not to become sick.
The B’eiros
Hamayim (Friedberg Rambam) writes, The Heter of
saying Tehillim for healthy people is only
B’dieved. שקרא
פסוקין))
As far as I
know, no one argues on this Rambam and yet, it
accepted in whole of Klall Yisroel when there is
R”L a Choleh L”A to say Tehillim.
What’s Pshat
? A Shvere Rambam
No comments:
Post a Comment
anything that is not relevant to the post will be marked as spam.