Saying פרשת המן on Tuesday
Parshas
בשלח as a סגולה
לפרנסה, is it כפירה?
Shulchan Aruch ( O.Ch 1: 23)
"It is good to say (daily) פרשת המן. (Levush)
So that you will believe, פרנסה
is השגחה פרטית "
The ערוךהשלחן
writes,” not
to say פרשת המן*.
There is no mention of פרשת המן
in ש"ס.
The פרישה claims there is a ירושלמי that
speaks about the סגולה of פרשת המן.”
The ערוך השלחן writes He
couldn’t
find this ירושלמי. (It has not been
found since)
ע"כ הערוך
השלחן
Perhaps,
according to the רמב"ם הל' ע"ז*,
If the sole purpose
of saying the פרשה, is to have the
סגולה of פרנסה,
(ג' בשלח סגולה) this might be considered כפירה.
*The ערוך השלחן writes the reasons why not to say פרשת המן,
a) “The Parsha
mentions numerous times the
Bnai Yisroel's
complaints of not having food.
b) The complaints on
the מן
c) The Midrash
writes Hashem said “I don’t need
not your complaints
(on the מן)and not your
praises."
הלוחש
על המכה וקורא פסוק מן התורה, וכן הקורא**
על
התינוק שלא יבעת, והמניח ספר תורה או
תפילין
על הקטן בשביל שיישן - לא די להם
שהם
בכלל מנחשים וחוברים,
אלא
שהן בכלל הכופרים בתורה,
שהן
עושין דברי תורה רפואת גוף ואינן אלא
רפואת
נפשות,
שנאמר
(משלי ג כב): "ויהיו חיים לנפשך".
אבל
הבריא, שקרא פסוקין ומזמור מתהילים
כדי
שתגן עליו זכות קריאתן וינצל מצרות
ומנזקים,
הרי זה מותר
רמב"ם הל' ע"ז פי"א הל' י"ב*
|
No comments:
Post a Comment
anything that is not relevant to the post will be marked as spam.