THE GREAT WONDER
The Mechaber in
Shulchan Aruch (O. Ch. 580) lists additional fast days.
One of the fast days is on the 9th day in Teves. “It is unknown what צרה
happened on that day”.
The ט"ז writes" תימה גדולה (It's a great
wonder) that the Bais Yosef doesn't
know what happened that day. In our Selichos (אזכרה מצוק) it is written
that Ezra Hasofer died on the 9th of
the month".
It is interesting,
this Piyut is said, only by Ashkenazim. The Sefardim say the Piyut
“שעה עליון” and the Piyut “יושב בשמים”.
In both of these
Piyutim, it is mentioned that Ezra Hasofer died on the 10th of
Teves.
The Mechaber,
being Sefardi, must have held that Ezra died on
the 10th and therefore there shouldn't be a wonder
why he didn’t know what happened on the 9th of
Teves.
The Tosfos
Chadoshim on Megillas Ta’anis writes that
Yeisho
Hanotzri ym”s was born on the 9th of Teves.
Chazal were scared
of the Nochrim, to publicize
that we fast on his
birthday.
פיוט ע"פ
נוסח אשכנז
אֶזְכְּרָה מָצוֹק אֲשֶׁר קְרָאַנִי,
בְּשָׁלֹשׁ מַכּוֹת בַּחֹדֶשׁ הַזֶּה הִכַּנִי
גִּדְּעַנִי, הֱנִיאַנִי, הִכְאַנִי, אַךְ עַתָּה הֶלְאָנִי: (איוב טז, ז)
דִּעֲכַנִי בִּשְׁמוֹנָה בוֹ שְׂמָאלִית וִימָנִית,
הֲלֹא שְׁלָשְׁתָּן קָבַעְתִּי תַעֲנִית
וּמֶלֶךְ יָוָן אִנְּסַנִי לִכְתֹּב דָּת יְוָנִית,
עַל גַּבִּי חָרְשׁוּ חוֹרְשִׁים, הֶאֱרִיכוּ מַעֲנִית: (תהלים קכט, ג)
זֹעַמְתִּי בְּתִשְׁעָה
בוֹ בַכְּלִמָּה וָחֵפֶר,
חָשַׂךְ מֵעָלַי מְעִיל
הוֹד וָצֶפֶר
טָרֹף טֹרַף בּוֹ הַנּוֹתֵן
אִמְרֵי שָׁפֶר, הוּא עֶזְרָא הַסּוֹפֵר.
פיוט ע"פ נוסח ספרד
ישֵׁב בַּשָּׁמַיִם,
שְׁעֵה בָּאֵי בָאֵשׁ וּבַמָּיִם: וְחֹן עַל עַם אֲשֶׁר לָקוּ, בְחַטֹּאתָם
כִּפְלָיִם: בְּיוֹם הֵחֵל צַר לָצוּר מְחוֹלַת מַחֲנַיִם, סָמַךְ מֶלֶךְ
בָּבֶל אֶל יְרוּשָׁלָיִם: הָעוֹנֶה בַּמֵּצָר, עֱנוּת עָנִי אַל תִּבְזֶה: בְּיוֹם צוֹם
הָעֲשִׂירִי, עֱנוּתֵנוּ תֶּחֱזֶה: יוֹם הִזְהַרְתָּ
בַּמַּחֲזֶה, לְבֶן־בּוּזִי הַחוֹזֶה: כְּתׇוב־לְךָ֙ אֶת־שֵׁ֣ם הַיּ֔וֹם
אֶת־עֶ֖צֶם הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה: יוֹם בּוֹ שָׁקַד שַׁחַל, וְנָמֵר עַל
דְּלַתָיִם: יוֹם סָֽמְּכוּ עַל אַרְמוֹן נַחֲלַת צְבִי וָשֶׁפֶר, וּבוֹ
הוּחַל הַנֶּגֶף בְּמַכְפִּישֵׁי בָּאֵפֶר: וְגַם
בּוֹ נֶאֱסַף, עֶזְרָא הַכֹּהֵן הַסּוֹפֵר: וְלֵב מְתֵי קִרְיַת
סֵפֶר, בּוֹ הָיָה לְמָיִם, סָמַךְ מֶלֶךְ בָּבֶל אֶל יְרוּשָׁלָיִם:
שְׁעֵה
עֶלְיוֹן, לְקוֹל אֶבְיוֹן, וְשַׁוְעָתוֹ אַל תִּבְזֶה: לְבָבוֹ מַר,
בְּיוֹם נֶאֱמַר, לְבֶן בּוּזִי הַחוֹזֶה: כְּתׇוב־לְךָ֙ אֶת־שֵׁ֣ם הַיּ֔וֹם
אֶת־עֶ֖צֶם הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה: יָהּ צְבָאוֹת, זְכוֹר תְּלָאוֹת, אֲשֶׁר צַר
לִי מאֹד עֲלֵיהֶן: בְּמַזַּל גְּדִי, הֲלֹא בַעֲדִי, נֶאֶסְפוּ
שְׁלֹשְׁתֵּיהֶן: וּבוֹ שֵׂיוֹת, הַדְּחוּיוֹת, חַל הַנֶּגֶף בָּהֶן: וּבוֹ
סָמַךְ, מְנָאֵץ שְׁמָךְ, עַל קִרְיַת מְשׂוֹשֵׂיהֶן: וּבוֹ נֶאֱסַף רֹאשׁ הַסָּף, הוּא עֶזְרָא הַכֹּהֵן:
כָּל־אֵלֶּה, קְרָאוּנִי וְרַבּוֹת כָּזֶה וְכָזֶה: אֲרִי עָלַז, בְּיוֹם
הַלָּז, וְחֵץ קִלְקֵל לְמוּל עִירִי: וְקָם עֲשִׂירִי, בָּעֲשִׂירִי
|
No comments:
Post a Comment
anything that is not relevant to the post will be marked as spam.