שפת
אמת שבת כב ד"ה בגמ' ה"ג שלא says that it is שמואל that
asks and רב holds they have קדושה as we say
הנרות הללו קודש הם. see there that even שמואל may be referring to after the זמן
הדלקה.
manoach
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2
Answers.
1.
Of course the Neros are Kodesh. However, the gemarah is asking in terms
of Me'ila. Would it be considered mei'la to count money and be nehene
from the Neros, on that the Gemarah says there is no Hekdesh Kedusha in the
Neros in terms of Meila. But you cant do something that is a Bizuy
specifically because the Neros DO have a certain level of Kedusha, kedushas
Mitzvah. If they didnt why cant you count money by them?
2.
The Mechaber* of Haneros Halalu is a different Man DiAmar than the Maskanas
HaGimara. According to the Gemarah one should be able to learn Torah by
the Neros becuase that is not Biyzuy Mitzvah, only counting Money is and the
like is asur. But according to Haneros Halalu we cant use the candles for
anything - ela liRosam bilvad!
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
It means set aside for the mitzvah
and cannot be used for anything else. Like a lady who is מקודשת cannot
marry anyone else or when you set aside a קרבן
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
there's two types of Kedusha
like hekdesh and a lower level of hukzah Lemitzvos
..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Haneiros Halolu was written by
someone who had a Chasidishe Neshama. The Gemara was written by a cold Litvak.
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
הראשונים
מבינים שיש בזה מחלוקת הג' שיטות בגמ' וכנראה בעל ה"נרות הללו"
שהוא
*מהגאונים פסק כרב:
בעל המאור:
למ"ד אסור להשתמש לאורה של נר חנוכה כל תשמיש במשמע אפי' תשמיש
דמצוה ותשמיש קדושה משום דקסבר כיון שהם זכר לנרות ולשמן של היכל אסורות הן בהנאה
כל עיקר אפילו לקרוא בספר ואפי' לסעודת שבת ולסעודת מצוה ולמ"ד אסור להרצות מעות כנגד נר של חנוכה דוקא הרצאת מעות
וכיוצא בה שהיא תשמיש רשות ושל חול וכדקא פירש טעמיה משום בזויי מצוה אבל תשמיש
מצוה ותשמיש קדושה מותר להשתמש לאורה ושמואל דמתמה עלה וכי נר קדושה יש בו לא ס"ל דאית ביה סרך קדושה ולא משום איסור הנאה במשתמש לאורה ולא
הוה כה"ג בזויי מצוה לדעתיה ולא מדמי ליה
לכסוי הדם ברגל כדמדמי ליה רב יוסף עד דמשתמש בגופו של נר כמו שמכסה דם ברגל ומנא
לן דאית ליה לשמואל הכי מדאיפליגו רב ושמואל במדליקין מנר לנר דאלמא לא שרי שמואל
אלא מנר לנר ומדמותיב רב אויא ממעשר שני שמעת מיניה דלא שרי שמואל להשתמש בגוף הנר
בדבר הרשות ומסקנא דשמעתא דחיישינן בנ"ח לבזויי מצוה אפילו להשתמש לאורה
לדבר הרשות כגון הרצאת מעות אבל קדושה אין בה ומותר להשתמש לאורה תשמיש של מצוה
ולעולם צריך שתהא נר אחרת עמו בבית קבוע לכל תשמישיו כדרבא דאמר רבא וצריך נר אחרת
להשתמש לאורה ואפי' מאן דאמר מותר להשתמש לאורה כל תשמיש שבעולם בהא דרבא מודה
שצריך נר אחרת שלא יהא הרואה אומר לצרכו הוא דאדלקה:
מלחמות השם:
וכל הגאונים ז"ל כך פסקו הלכה כרב מתנא אמר רב
גם על דרך
הדרוש יש מה לומר:
ספר שפת אמת -
בראשית - לחנוכה - שנת [תרל"ט]:
הנרות הללו
קודש הם. ובגמרא איתא וכי נר קדושה יש בו. נראה כי עכשיו שאסרו להשתמש לאורה ובנ"י מקצין הנרות לשמו ית' חל עליו הקדושה כי באמת בכל מצוה יש
קדושה רק שהוא מוסתר וכפי אמונת האדם ומבדיל הגשמיות מן המצוה. מתעורר הקדושה כנ"ל. [וזה יש לכוין בלשון המדרש תנחומא ופסיקתא דחנוכה אסור
להשתמש כו' לא יאמר אדם איני מקיים מצות זקנים כו' גוזרין עלי ואני מקיים כו' ע"ש פ' נשא. והיינו שע"י שנהגו להקצותו למצותו נעשה באמת קודש כנ"ל]:
* מס' סופרים פ"כ
No comments:
Post a Comment
anything that is not relevant to the post will be marked as spam.